Review en fotoreportage van de Nissan LEAF (Nederlands)






Een elektrische auto – een volledig nieuwe rijervaring! Als geboren planner en organisator was dit een week waarin ik mijn vaardigheden op de proef kon stellen.



Ik heb nooit eerder in een elektrische auto gereden, dus na het ophalen van de LEAF van Nissan HG vroeg ik me een paar dingen af:

Heb ik genoeg brandstof om van A naar B te gaan? Wat als ik een omweg neem?

Waar zijn de oplaadpunten langs de weg en op mijn bestemming?

Welke snelheid is op de snelweg het meest energie-efficiënt?

Planning is waar het om gaat. Je moet voorbereid zijn op je reis: weet hoeveel kilometers je moet afleggen en waar de (snelle en langzame) oplaadpunten langs de weg staan.



Ik heb CARWINGS gedownload, een geweldige app waarmee LEAF eigenaars op afstand kunnen communiceren met hun auto. Je vindt hier de oplaadstatus van je batterij, timers en oplaadpunten. Bovendien kun je via deze app zelfs zorgen dat de auto begint met opladen, of dat de airco aangaat. Pretty cool!

Verder heb ik een aantal andere apps geprobeerd (Oplaadpunten, Oplaadpalen, ChargeMap) die oplaadpunten lokaliseren en voor je verzamelen. Zelf vind ik het fijner om de website www.oplaadpunten.nl te gebruiken voor vertrek.



De technologie van de Nissan LEAF (inclusief GPS en navigatiesysteem, CARWING, lijst van de dichtstbijzijnde oplaadpunten, energieverbruik, radio, bluetooth, parkeerhulp enz.) was geweldig. Het systeem is zeer eenvoudig in gebruik.



Comfort en uiterlijk

Het design van de LEAF beviel me goed; stijlvol, futuristisch en elegant. In mijn ogen een echt unisex auto – niet te mannelijk of te vrouwelijk. Een gestroomlijnd ontwerp dat er goed uitziet.









Het interieur is zeer ruim. Genoeg plaats om je spullen (van bekers en zonnebrillen tot sporttassen en kinderspeelgoed) kwijt te kunnen. De hele familie zat comfortabel en we hadden meer dan genoeg plek.








Het dashboard is zowel functioneel als mooi. Het is gebruiksvriendelijk, duidelijk, eenvoudig af te lezen en visueel aantrekkelijk. Het biedt je alle benodigde informatie om te zien hoeveel energie je verbruikt tijdens het rijden, hoeveel je al hebt gebruikt, hoe lang je nog hebt tot de auto opgeladen moet worden en hoe lang het opladen zal duren.



De rit
De LEAF is een automaat, wat rijden in de stad en op de snelweg in de spits ontzettend makkelijk maakt. Een levendige rit, met zekerheid één van de soepelste die ik ooit heb gehad.



De ‘Eco’ drive-optie zorgt voor meer energie-efficiëntie, zodat je geld bespaart terwijl je kilometers maakt.

Conclusie

Het is een geweldige stadsauto en absoluut geschikt als kleine familieauto. De LEAF blinkt uit in korte ritjes in de stad en is ideaal voor citytrips. Ik voelde me ontspannen toen ik in de gaten had waar een aantal oplaadpunten in de buurt waren. Ook voelde het goed om te weten hoe ver de auto kan rijden wanneer hij 100% opgeladen is.

Eén ding is zeker: het is een totaal nieuwe manier van rijden en mentaliteit.



Het zou fantastisch zijn als de infrastructuur erop ingericht was, bijvoorbeeld door extra snelle oplaadpunten bij tankstations. Het zou mij in elk geval geruststellen om te weten dat ik de auto langs de snelweg op kan laden tijdens een lange reis. Een ander idee is het plaatsen van snelle oplaadpunten bij supermarkten. Dan kan je auto opladen terwijl jij boodschappen doet!









Elektrische auto’s zijn met zekerheid de toekomst. Dit is nog maar het begin en het is zeker spannend om te zien wat er nu al mogelijk is!



Nissan online:
LEAFhebbers (Dutch LEAF community)
LEAF facebook page (Dutch)
Nissan LEAF website (UK)
Nissan LEAF website (NL)

No comments: